Onlangs las ik een blog van een communicatieprofessional die zijn mening gaf over de positie van de communicatieafdeling binnen een organisatie. Bedrijven moeten in zijn optiek minder in hokjes denken en communicatie meer als integraal onderdeel van de organisatie zien. Inhoudelijk ben ik het hier helemaal mee eens. Mijn verbazing zat hem vooral in het feit dat er blijkbaar nog veel bedrijven zijn die werken vanuit de gedachte: we bedenken iets en gooien het vervolgens bij een communicatieafdeling over de schutting zodat zij er ‘hun ding’ mee kunnen doen. Dat er nog bedrijven zijn waar op een bijna Tayloristische manier gekeken wordt naar de inzet van communicatie. Dat stadium zijn we met elkaar allang gepasseerd… toch? Communicatieprofessionals in bedrijven moeten niet bij elkaar op een afdeling zitten en wachten tot ze iets aangereikt krijgen waar ze dan mee aan de slag kunnen. Ze moeten proactief gekoppeld zijn aan een aantal kernafdelingen in een organisatie. Actief betrokken zijn bij ontwikkelingen, al in een vroeg stadium meedenken over de (communicatieve) gevolgen van veranderingen, nieuwe producten etc. Dat vereist zeker ook iets van communicatieprofessionals. Het moeten mensen zijn met een brede interesse. Mensen die zich kunnen verplaatsen in situaties en mensen. Mensen die inzicht hebben in het speelveld van een organisatie en in de gevolgen die bepaalde keuzes met zich meebrengen. En zo kan ik nog wel even doorgaan. De sterkste communicatieprofessionals zijn diegenen die naast hun klant – of dat nu een interne of externe klant is – gaan zitten en sámen met de klant een koers uitzetten. Weg met de schuttingen, het hokjesdenken en de communicatie-eilanden! Op naar de breed inzetbare, meedenkende communicatieprofessional die begrijpt waar communicatie écht over gaat…